KULIT SAYA MENGELUPAS. APA LANGKAH SETERUSNYA?

Kulit mengelupas disebabkan oleh faktor semulajadi atau faktor luaran seperti  sinar cahaya matahari, kulit kering, alergi, penggunaan produk bukan natural,  mencuci muka dengan kerap, hipohidrosis( berpeluh berlebihan), eksim.,  dan psoriasis(pengantian sel baru terlalu cepat).


Kulit terdiri dari tiga lapisan: epidermis (lapisan terluar), dermis (lapisan tengah), dan hypodermis (lapisan paling dalam).

Satu kitar lengkap pengantian sel mati dengan baru  dari hypodermis ke  lapisan epidermis akan berlaku.  Saat hal ini terjadi, kulit yang mati akan mengelupas. Anda tidak perlu bimbang  kerana ini adalah proses  semulajadi  penyembuhan kulit. Proses tersebut berlangsung setiap 28 hari sekali dan kebanyakan orang tidak menyadari bahwa lapisan kulit terluar mereka sebenarnya telah digantikan oleh kulit baru (sel-sel baru)

Oleh itu,  bagi kebanyakkan orang kulit muka mengelupas adalah sementara sahaja. Tetapi ada juga kes-kes tertentu yang mengelupas secara eksesif.  


Langkah-langkah yang perlu diambil ialah :-


1.      Kerap menggunakan Intensive Refining Cream (Moisturiser) . Moisturiser ini dapat mengimbangi keadaan kulit yang kering dan melembapkan epidermis. Kita sebenarnya sedang cuba mengembalikan kelembapan diwajah.


2.      Turut menggunakan  Dermags BB Cushion SPF50 ++  untuk perlindungan cahaya matahari bagi mereka yang terdedah dengan cahaya matahari yang terik.


3.      Selain dari itu digalakkan untuk minum air  dengan banyak untuk mengantikan air yang telah hilang akibat peluh yang berlebihan.


Comments

Popular posts from this blog

Kenapa Kulit Terasa Pedih Bila Terkena Matahari?

KENAPA MUKA SAYA TERASA PEDIH SELEPAS GUNA CLEANSER?

Kenapa Jeragat Semakin Gelap Selepas Guna Dermags?